назад

Льюїс Керрол - казкар фотографії

 До 190-річчя від дня народження 

 

Навіть якщо ви ніколи не читали про пригоди Аліси, ви, напевно, знайомі з цією історією хоча б загалом, адже казка лягла в основу безлічі фільмів, серіалів, мультфільмів, комп'ютерних ігор і навіть коміксів. Але що ви знаєте про автора найдивовижнішої та найповнішої прихованих загадок дитячої книги? На честь дня народження Льюїса Керрола ми зібрали найцікавіші та незвичайні факти про цього екстравагантного письменника.             

 

1. Псевдонім-головоломка

Його справжнє ім'я – Чарльз Лютвідж Доджсон. Проте, за порадою видавця, автор вирішив використати псевдонім. Щоб створити нове літературне ім'я, він спочатку переклав Чарльз Лютвідж на латину, а отримані імена Карл та Людвік замінив іншими англійськими аналогами – Керрол та Льюїс. Таким чином, «Льюїс Керрол» - це пряме посилання на справжнє ім'я письменника.

 

                          

 

2. Керрол придумав, як писати в темряві

Найкращі думки можуть відвідати нас будь-коли, навіть уночі. Щоб не витрачати час на пошук свічок або розпалювання світильників, Керрол просто вигадав спосіб, як записувати свої думки в темряві. У 1891 він винайшов ніхтограф - картонна картка з 16 квадратними отворами, в яких письменник записував цілі пропозиції спеціально створеним шрифтом. Він також пропонував використати цей спосіб листа для незрячих людей.

 

3. Керрол - Джек-Різник?

Ім'я письменника пов'язане з купою правдивих і не дуже історій, але найбожевільнішою є теорія, що знаменитим лондонським убивцею Джеком-Різником насправді був Льюїс Керролл. Таку версію у 1996 році висунув дослідник Річард Уоллес, обґрунтувавши свою теорію тим, що письменник жив близько до місць, де відбувалися злочини, а також його захоплення медициною та анатомією.

           

4. Він написав 11 книг з математики

Не можна залишити без уваги і роботи Керролла з геометрії, алгебри і математичним головоломок. Будучи вкрай обдарованим в цій області, він написав дюжину книг по матричної і лінійної алгебри, теорії ймовірності, геометрії Евкліда і математичній логіці. Незважаючи на те що він не залишив скільки-небудь помітного сліду в історії і теорії математики, деякі його біографи стверджують, що в своїх роботах він передбачив свого часу.

 

            

 

5. Він був фотографом

З фотографіями Льюїса Керрола широку громадськість познайомив німецький дослідник Гельмут Гернсхайм. «Коли я 1945 року захопився колекціонуванням вікторіанської фотографії, — згадував він, — я керувався лише своєю інтуїцією, бо жодної спеціальної літератури не існувало. Тоді вирішив, що треба писати самому. Спочатку завжди буває важко відокремити факти від вигадки. Щоб знайти правильний шлях, доводиться рухатися навмання».

 

Один лондонський букініст запропонував Гернсхайму альбом із дитячими фотографіями (за його словами, «витягнутий з купи книг у підвалі»), автором яких імовірно був Льюїс Керрол. Жодних доказів авторства не було, і Гернсхайм відправився до Британського музею звіряти підписи до фотографій в альбомі з відомими автографами Керрола. Важко було повірити в те, що біографи прогаяли таку цікаву подробицю, як захоплення автора «Аліси в Країні чудес» фотографією.

 

           

 

Дослідники другої половини XX століття, які звернулися до неопублікованих щоденників Керрола та сімейних архівів його сучасників, з'ясували, що фотографія була для оксфордського професора серйозним заняттям, якому він надавав значно більшого значення, ніж математиці чи літературі. Але автори біографій, що виходили протягом перших п'ятдесяти років після смерті Керролла, згадували про це його хобі мимохіть, як про щось не варто особливої ​​уваги.

 

Хельмут Гернсхайм надіслав листа Менелле Доджсон - одній з п'яти племінниць і спадкоємиць Керрола. У листі він розповів про свою знахідку і запитав, чи ще немає подібних альбомів і неопублікованих записів письменника, а якщо існує, чи не можна ознайомитися з ними для роботи над книгою про фотографії Керрола. Відповідь Гернсхайм отримав не відразу, а лише після звернення до ще одного нащадка письменника — племінника «тітоньок Доджсон», який був його ровесником і до того ж фотографом, тому вони мали багато спільних інтересів. Втомлені від журналістів і письменників тітоньки на прохання племінника таки відкрили досліднику доступ до документів, серед яких виявилися й інші альбоми.

 

Гернсхайм опублікував книгу «Льюїс Керрол — фотограф» у 1949 році. Вона справила сенсацію в літературних та художніх колах. Історик фотографії відкрив громадськості нові грані характеру та аспекти життя Льюїса Керрола, про які раніше мало хто підозрював. Гернсхайм хотів показати, наскільки значне місце займала у житті письменника фотографія.

 

            

 

Усі денні години — і це тривало двадцять чотири роки — здебільшого віддавалися фотографії: робота з камерою, прояв та друкування знімків, пошуки сюжетів та натурників.

 

Льюїс Керрол зумів довести до жару всіх своїх численних друзів, оскільки, за спогадами, скромний і сором'язливий у звичайному житті, Він перетворювався на абсолютно нестерпну людину, варто було лише йому взяти в руки фотоапарат, - настільки він був одержимий своїм захопленням.

  

                 

 

Льюїс не зупинявся ні перед чим, переслідуючи дві мети: здобути у натурщики або знаменитість, або чарівних дітей. Фото, що збереглися до наших днів, безумовно, виправдовують його прагнення.

 

Діти надихали його на творчість як літературну, так і у фотографії. Вони на фотографіях Керрола взагалі часто виражають живі емоції, незважаючи на досить довгу витримку. 

Не всяка доросла модель могла зберегти вираз живого та безпосереднього почуття протягом 10-20 секунд. Портрет Флори – приклад вдалої співпраці фотографа та моделі, які перебувають у дружніх стосунках і чудово проводять час за цікавою веселою бесідою, не перериваючись на напружене позування. У 1872 році Керрол надіслав копію цієї фотографії Чарльзу Дарвіну, запропонувавши її як ілюстрацію для книги «Вираження емоцій у тварин і людини». Фотографія не увійшла до книги, але Дарвін висловив Керролу подяку та зберіг фотографію.

 

               

 

За чверть століття дівчаток-моделей було багато, але найвідомішою, звичайно ж, є Лідделл - та сама, що стала прототипом Аліси з головної книги Льюїса Керрола.

Аліса була дочкою одного з деканів Оксфордського університету Генрі Лідделла, з яким Керрол познайомився у 1856 році. На той момент Алісі було 4 роки, і вона була четвертою із п'яти дітей Лідделла. Незабаром Льюїс Керрол став другом сім'ї, а Аліса почала з'являтися на його знімках, бо була від природи невимушеною та артистичною одночасно.

Сама вона потім згадувала: "Набагато цікавіше, ніж фотографуватися, було отримати допуск у темну кімнату і дивитися, як він виявляє великі скляні пластини".

 

               

                 

Для своїх зйомок він обладнав в Оксфорді спеціальну повністю засклену студію, що знаходилася на даху будівлі деканату. Діти оксфордської професії любили проводити час у його студії. Для них вона була справжнім раєм та дивом, у якому жили ляльки, ведмеді, жаби, кролики, миші, які стрибали, літали, ляскали крилами. А ще тут були музичні скриньки, криве дзеркало, шарманки, які видавали дивні звуки. Словом, це була кімната чудес. Тут розігрувалися нескінченні трюки, а кожен візит супроводжувався несподіваними сюрпризами. Льюїс Керрол любив казку та казкову атмосферу, вона надихала його на імпровізацію.

 

Усього Керрол зробив близько 3000 фотографій. До нашого часу дійшло приблизно 40% його робіт. 

 

Льюїс присвятив фототворчості майже чверть століття, але у 1880 році він раптом повністю припинив знімати. Чому так сталося - точно не відомо і до цього дня.

 

Припускали, що йому подобалася нова «суха техніка» фотографування. Але навряд чи це, як і тягар письменницької праці, може пояснити, чому він раптом залишив захоплення, якому віддав майже половину життя. Він перестав фотографувати зовсім. Після його смерті всі знімки дітей, що збереглися, були, згідно з його волею, повернуті батькам.

 

Ще більше цікавої інформації ви знайдете у тематичному дайджесті «Льюїс Керрол - казкар фотографії». Переглянути повний текст видання ви можете у Електронній бібліотеці Національного транспортного університету. 

 

 

Виставку підготувала:

 

Зав. відділом ІТ та КЗ Рассказова В. А.